Hoe bereik je de pers 

Een PR-actie kan jou veel opleveren

Met een goede pr-acties maak je kans op aandacht in de krant of op televisie. Dit zorgt voor enorme zichtbaarheid van jou en jouw bedrijf. Deze vorm van  communicatie komt ook nog eens heel betrouwbaar over. En er zijn nauwelijks kosten aan verbonden.

 

Een pr-actie begint met een goed persbericht.
Waar moet je allemaal aan denken bij het opstellen van jouw persbericht?

 

 1.    Begin met het doel

Voordat je aan het artikel begint, moet je jezelf eerst de vraag stellen wat je ermee wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld de naamsbekendheid vergroten of wil je met de actie de verkoopcijfers stimuleren. Een commerciële boodschap is voor de media niet zo interessant, dus kijk naar wat er nieuwswaardig is aan jouw product, dienst of bedrijf. Bouw de boodschap op met jouw doel en de nieuwswaarde in het achterhoofd. 

 

2.    Wie wil ik bereiken?

Denk goed na over wie je met deze actie wil bereiken. Pas daar jouw actie op aan. Verplaats je goed in de doelgroep. Wie zijn het en wat willen ze weten. Als je goed weet met wie je communiceert dan kun je jouw boodschap veel krachtiger maken. Op basis van de doelgroep kies je ook de media die je benadert met jouw actie. Een lokale doelgroep is bijvoorbeeld goed te bereiken via regionale media. 

 

3.    Wat wil ik gaan zeggen?

Het moeilijkste heb je gehad. Nu je weet wat het doel is en tegen wie je praat, is de uiteindelijke boodschap makkelijk op te stellen. Maak je verhaal niet te ingewikkeld en sluit met je verhaal aan bij het beeld dat je van jouw bedrijf uit wilt stralen. Ben je jong en creatief, kies dan niet voor heel zakelijk taalgebruik. Let op! Zet de belangrijkste informatie aan het begin van het bericht, kies voor korte zinnen en gebruik kopjes en alinea’s. 

 

PompoenVoorbeeld: de grootste pompoen

Denk creatief na over wat jouw boodschap kan zijn. Een groenteboer wil misschien aandacht voor de biologische groenten die hij in zijn winkel verkoopt. De lokale bevolking is de doelgroep.  Hij kan dan een wedstrijd uitschrijven voor het kweken van de grootste pompoen. Mensen kunnen gratis zaadjes halen in de winkel en de media kunnen aandacht besteden aan de prijsuitreiking. Uiteraard vertelt de groenteboer in dat artikel ook over de heerlijke biologische groenten die hij in het assortiment heeft. Twee vliegen in één klap: meer mensen in de winkel en aandacht in de krant of op een regionale zender.

Probeer het eens met deze stappen.
Stel je doel op, bedenk een leuke actie en voor je het weet sta je in de krant!

Ik hoop in ieder geval dat ik je binnenkort langs zie komen met een leuke actie. Heb je de krant of televisie gehaald? Laat het even weten.

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

 

 

Stapelt het werk zich op, omdat het bedrijf groeit?

 

Lees de direct toe te passen tips om rust en overzicht aan te brengen.

Gratis e-book om rust en overzicht aan te brengen in werkzaamheden 

Ja, ik ontvang graag het gratis e-book

 

* Verplicht
 
 
en ontvang tips en artikelen over het intern structureren van werkzaamheden, social media, communicatie en marketing.
 

Wat zeggen anderen?